Recept - Lax och räksoppa

Satan vad god soppan blev! Är riktigt nöjd, var super gott. Mattias tyckte också jätte mycket om den, han sa att den skulle kunna serveras på en restaurang. Jag måste erkänna att jag i början var lite skeptisk för soppor är inte riktigt min grej men är väldigt nöjd. Har bestämt mig för att bjuda mamma på den någon gång, tror hon skulle gilla den jätte mycket. Så eftersom soppan blev så bra så tänkte jag dela med mig av receptet!
 
Lax och räksoppa, 4 portioner
1/2 purjolök 
1-2 vitlöksklyftor
2 morätter
1 tsk tomatpuré
1/2 burk krossade tomater
2 tsk timjan
2 tsk basilika
1-2 biljongtärningar
1 burk kokosmjölk 
6-7 dl vatten 
400 gram räkor 
400 gram lax 
 
Börja med att koka upp vatten, lägg sedan i den skurna purjolöken och morötterna. När detta kokat i någon minut häll då i timjan, basilika, buljontärningarna, tomatpurén och vitlöksklyftorna. Häll sedan i kokosmjölken, krossade tomater och den skivade laxen. Låt detta koka/sjuda i ca 7-8 min, ta sedan bort soppan från plattan och häll i räkorna! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0